התפתחות וגדילה עד גיל חודש

התפתחות וגדילת התינוק עד גיל חודש
בשבוע הראשון לאחר הלידה עלולה להתרחש ירידה של עד 10% ממשקל הלידה. הירידה במשקל נובעת מהפרשת נוזלים מוגברת וכמויות נוזלים קטנות שמסוגל .התינוק לינוק בימים הראשונים לחייו. אין בכך כל בעיה . התינוק או התינוקת אמורים לחזור למשקל הלידה או לעבור אותו בשבועיים הראשונים שלאחר הלידה

התפתחות תינוקכמה אמורים לעלות במשקל בחודש הראשון ?
החוק אומר : עליה של 30 גרם ביום בכל יום מימות השבוע מלבד ביום שבת (גם להם מותר לנוח). כלומר מדובר ב כ-800-900 גרם לחודש. יש כאלו שיעלו יותר יש כאלו שיעלו מעט פחות אך הטווח אמור לנוע סביב טווחים אילו. לא ניתן לכמת את העליה בצורה יומית מדויקת ולכן כדאי לשקול ברווחי זמן של מספר ימים. רק כשיש חשד לבעיה יש צורך במעקב יומי.

כמה אמורים לצמוח לגובה בחודש הראשון מהלידה ?
כ- 3.5 ס”מ

בכמה אמור לגדול היקף הראש ?
בכ 2 ס”מ.

כמה אמורים לאכול התינוקות בחודש הראשון לחיים ?
טכנית מדובר על 115 קק”ל לק”ג ליום. בהנחה שבחלב האם יש 67 קק”ל לכל 100 סמ”ק,יביא אותנו חישוב קצר ל 150 סמ”ק לקילו ליום. למי שמניקה- אין דרך ממש מדויקת לדעת , אבל כל עוד התינוק או התינוקת אוכלים היטב, רגועים, מדגימים פעולות מעיים טובות ועולים כראוי במשקל – אין בעיה. אם יש בעיה ניתן לנסות לבצע שקילת נסיון – כלומר שקילת התינוק במשקל מדויק לפני הנקה ואחריה. בחלק מהמקרים טעות המדידה של המשקל לא מאפשרת לקבל מידע מדויק מפעולה זו

 

פעילות מוטורית :
עד גיל חודש הילדים עדיין “מכווצים” ונוטים להתכרבל ושריריהם מעט נוקשים. בתקופה זו מפעילים הילדים את הגפיים בצורה אקראית וללא מטרה נראית לעין. ניתן לראות פתיחה וקפיצה של אצבעות הידיים וגם פעולה זו היא אקראית לחלוטין.
לעומת תנועות הגפיים תנועת הראש והעיניים נמצאת בשליטה טובה יותר הילד יכול למקד מבט לטווח קצר ולעקוב מעט אחר משהו מענין, בעיקר פנים אנושיות.

בגיל זה ישנם מספר רפלקסים עובריים אותם ניתן לראות ולבדוק :
רפלקס המציצה : גרוי באיזור קצה השפה או הלחי יביא להטיית הראש לכיוון הגרוי בנסיון לתפוס פיטמה . רפלקס זה עוזר לילד להשיג את מקור האוכל.
רפלקס מורו : שמיטת ראשו של הילד מגובה של מספר ס”מ על מצע רך,תביא לפשיטת הידיים ופישוק האצבעות .לאחריה תתרחש תנועה של חיבוק ובמקביל בכי. משערים שהסיבה לרפלקס זה נעוצה אי שם בעבר – תינוק הצמוד לאימו (אולי בזמן שהיא מטפסת על עץ) יכול להמנע מנפילה ולאחוז באם ע”י רפלקס כזה.
רפלקס האחיזה : מגע בכף היד או כף הרגל יגרום לכיפוף האצבעות ותנועת לפיתה . רפלקס זה עזר כנראה לאחוז היטב באמא.

שפה וחברה:
יש לספק לתינוק תנאים בהם הוא חש שצרכיו נענים. היכולת לבטח במבוגר אמין חשובה מאוד בתחילת דרכו של התינוק או התינוקת. אחד המחקרים הראה שילדים שהורגעו בכל אירוע של בכי,באופן עיקבי,היו רגועים יותר ונטו לפחות אירועי בכי בגיל שנה ביחס לילדים שבכיים לא נענה במהירות. אין זה אומר שצריך לקפוץ על התינוק בכל ציוץ קטן שבוקע מפיו, אך יש להתיחס לאירועי בכי ולמנוע בכי ממושך שלא לצורך.
.גירוי מאוד חשוב להתפתחות הנוירולוגית והקוגניטיבית בגיל זה ויש לחשוף את הילדים לגרויים חזותיים קוליים ריחנים ולמגע אוהב.

מתי להאכיל:
יש הרבה גישות לנושא ההאכלה ובסופו של דבר כל אחד מוצא את הדרך המתאימה לו. לכל ילד אופי משלו ודרישות שונות. יש כאלו שרעבים יותר ויש כאלו שפחות. בחלק גדול מהמקרים ניתן ליצור עם הזמן שיגרת האכלה שתאפשר נוחות לשני הצדדים. יש לזכור – לא כל בכי משמעו רעב. הנטיה להאכיל בכל אירוע של בכי אינה במקומה. לפעמים הבכי נובע מגזים, מחיתול לא נוח או כל סיבה אחרת. הורים רבים מוצאים יתרון ביצירת שעות האכלה קבועות. רוב התינוקות “מסכימים” לשיטה זו , זה אומנם דורש מעט “חינוך” אבל שווה את התוצאה. לא כל התינוקות מסוגלים לשיטת השעות הקבועות, במקרים כאלו לא כדאי להכנס למאבקי כח חסרי טעם ולהאכיל לפי דרישות הילד. בילדים אילו יש להזהר מהאכלת יתר עקב פענוח לא נכון של בכי הילד.
זמן ההאכלה צריך להיות זמן איכות עם התינוק או התינוקת. יש להתיחס לילד גם בזמן שהוא יונק. ניתן ליצור קשר עין עם התינוק בזמן היניקה ולתקשר איתו. בצוע מטלות שונות בזמן האכלת הילד עלולה לגרום לניתוק דוקא בזמן בו ניתן להשיג קרבה אינטימית משמעותית עם התינוק.

כמה ישן תינוק בחודש הראשון?
בשבוע הראשון ישן התינוק רוב שעות היום ובממוצע 16-18 שעות ליום המחולקות חצי-חצי בין היום והלילה. בגיל חודש ממוצע שעות השינה יורד ל 15-16 עם נטיה למעט יותר שינה בלילה .

דילוג לתוכן