בדיקת סיסי שיליה

סיסי שילייה
מטרת הבדיקה: בדיקת סיסי שליה (באנגלית: chorionic villus sampling-CVS) נועדה לאיתור מומים ו/או מחלות גנטיות בעובר.

שבועות הריון לביצוע בדיקת סיסי שיליה: הבדיקה מתבצעת בין השבועות 10-13 להריון.

מהי בדיקת סיסי שיליה?

השליה, נמצאת ברחם ומחברת בין העובר לאמו ונועדה לספק לעובר את כל תצרוכת האנרגיה והחמצן. השליה בנויה מסיסים. במהלך בדיקת סיסי השליה נלקחת דגימה של תאים מהעובר המצויים בסיסי השליה. את התאים המתקבלים בדגימה זו ניתן לבדוק מיידית – בבדיקה ישירה, או לבדוק רק לאחר גידולם.

בדגימת סיסי השליה ניתן לבצע את כל הבדיקות המתבצעות בבדיקת מי-השפיר פרט לבדיקת החלבון העוברי אשר נמצא בנוזל מי השפיר ומשמש לזיהוי, ובעיקר לאבחון מומים במערכת העצבים. ולכן, כל אישה המבצעת בדיקת סיסי שליה חייבת גם לבצע בדיקת רמת חלבון עוברי בדמה.הבדיקה מחליפה את בדיקת מי השפיר ואין צורך לבצע את שתיהן.

למי מומלץ לבצע בדיקת סיסי שליה:
• זוגות הנמצאים בסיכון גבוה מבחינת נשאות גנטית
• במידה שיש סיבה רפואית והיא מומלצת על-ידי יועץ גנטי
• נשים אשר אינן מעוניינות לחכות לבדיקת מי שפיר והמשך ההריון תלוי בתוצאות הבדיקה
• במקרים בהם ישנו סיכון גבוה לנשאות של תסמונת דאון בעובר
• כאשר הסיכויים לכך שהעובר חולה או בעל מום נעים בטווח של 25%-50% מומלץ לבצע בדיקת סיסי שליה

עלות בדיקת סיסי שיליה:
הבדיקה איננה בסל הבריאות וכרוכה בתשלום. רק נשים אשר הינן מעל לגיל 35 או במקרה בו יש סיבה רפואית והבדיקה מומלצת על-ידי יועץ גנטי (כגון: שני בני הזוג בעלי בעיה גנטית משותפת: מוטציית ציסטיק פיברוזיס, איקס שביר וכדומה), הבדיקה תמומן על- ידי משרד הבריאות: המימון הוא מלא ללא כל תשלום של האישה וכולל את כל התהליך (ובכלל זה כל בדיקות המעבדה אשר הומלצו לצורך האבחנה על-ידי הרופא הגנטיקאי האחראי במקום בו מתבצעת הבדיקה) עד קבלת התוצאות של הבדיקה וייעוץ גנטי הקשור לתוצאות, לפי הצורך.

נשים המעוניינות לבצע את הבדיקה באופן פרטי- עלותה נעה החל מ 2500 במכונים ציבוריים עד ל- 7000 ש”ח במכונים פרטיים

שיטות לביצוע בדיקת סיסי שיליה:
קיימות 2 שיטות לביצוע דגימת סיסי שילייה, על פי מיקום השליה וגיל ההריון יחליט הרופא באיזו שיטה תבוצע הבדיקה

1. שיטה וגינלית-החדרת צינורית פלסטיק דרך הנרתיק עד השליה

סיסי שליה שיטה וגינלית

2. שיטה בטנית-דקירת השלייה דרך דופן הבטן

סיסי שליה שיטה בטנית

יתרונות בדיקת סיסי שיליה

הבדיקה מתבצעת בשליש הראשון להיריון, ולכן התשובה על תקינותם או אי-תקינותם של הממצאים מתקבלת בשלב מוקדם. במידה ונמצא שהעובר הינו בעל מום או מחלה, ניתן לסיים את ההיריון בגרידה. סיום היריון בשלבים מאוחרים יותר (שבועות 19-21) מסובך, ארוך יותר ומלווה ביותר אי-נוחות וכאבים לאשה. אי לכך, כאשר הסיכויים לכך שהעובר חולה או בעל מום נעים בטווח של 25%-50% מומלץ לבצע בדיקת סיסי שיליה. אולם גם כאשר מדובר בשיעורים נמוכים יותר, יש נשים המעדיפות לבצע בדיקה זו במקום בדיקת מי השפיר, כדי להימנע מהצורך בהפסקת היריון מאוחרת.

חסרונות בדיקת סיסי שילייה

-הסיכון להפלה כתוצאה מהבדיקה עצמה הוא כ – 1%-2% – פי שניים לערך בהשוואה לסיכון להפלה לאחר בדיקת מי שפיר. הסיכון מוגבר רק ביומיים שלאחר הבדיקה
-במקרים נדירים תתכן פגיעה פיזית בעובר או זיהום אשר עלול לחייב כריתת רחם ובמקרים נדירים ביותר לגרום למוות
-לעיתים מתקבלות תוצאות לא ברורות ולא ניתן להסיק מהן אם העובר חולה או בעל מום או שמדובר בבעיות טכניות. במקרים אלו, מתעורר הצורך בבדיקות נוספות כגון בדיקת מי שפיר או דם עוברי.

מה להביא לבדיקת סיסי שילייה?

• מסמך המעיד בכתב על סוג הדם שלך-היות ומדובר בפעולה פולשנית, נשים בעלות Rh שלילי וסקר נוגדנים שלילי, אמורות לקבל זריקת Anti-D.

• סיכום יעוץ גנטי

• בדיקות גנטיות במידת הצורך

• תרבית שתן אחרונה המעידה על ממצאים שליליים

טיפ! אם רוצים לקצר תהליכים, ניתן ללכת מראש ליועץ גנטי בבית החולים בו תתעתדי לעשות את הבדיקה, שכן כל בית חולים שבו תעשי את סיסי השילייה ירצה לוודא את תוצאות הבדיקות הגנטיות ויערוך בשנית מפגש עם היועץ הגנטי של בית החולים. ולכן על מנת לא ללכת פעמיים ליועץ גנטי ניתן מראש ללכת ליועץ בבית החולים המועדף עליך

בדיקת סיסי שלייה
פרוצדורת בדיקת סיסי שיליה מתבצעת בצורה הבאה:

עם הגעתך למקום עריכת הבדיקה, ייערך אולטרא סאונד על מנת להחליט כיצד תתבצע הבדיקה: בשיטה הוגינאלית או הבטנית. לאחר ההחלטה על שיטת הבדיקה, תתבקשי לשתות מים ולמלא את שלפוחית השתן.

במקרה בו מלאת את השלפוחית יותר מדי, תתבקשי לרוקן אותה כמעה. במקרה של הבדיקה הוגינאלית הרופא יכניס מפסק ויחטא את האזור עם יוד. לאחר מכן יכניס צינורית דקה אותה ניתן לראות לאורך כל התהליך באולטרא סאונד, כשהצינורית מגיעה למקום הרצוי יחל הרופא לשאוב את הסיסים. לצד הרופא תהיה בדרך כלל נציגה מהמעבדה שתבדוק האם כמות החומר שהוצאה מספקת וכוללת בתוכה מספיק סיסים. במידה וצריך ישאב הרופא עוד נוזל. אורך הבדיקה הינו מספר דקות. הבדיקה אינה כואבת ותורגש כמו בדיקה גניקולוגית שגרתית.
במקרה בו יוחלט על החדרת מחט דרך דופן הבטן, ילקח הנוזל ע”י מזרק.

לאורך כל הבדיקה, יבוצע מעקב על העובר והדופק שלו באמצעות מכשיר האולטראסאונד. כמו גם בתום הבדיקה

לאחר סיום הבדיקה הוגינאלית, תתבקשי לשים פד, שכן יתכנו דימומים קלים והיוד ששימש לחיטוי יוכל להספג. יש לחכות בחדר ההמתנה בין חצי שעה לשעתיים. לאחר מכן תשוחררי הביתה ליום-יומיים של מנוחה שלמים. אין להרים חפצים כבדים או להתכופף במשך 3 ימים שלאחר הבדיקה. לאחר בדיקת סיסי שילייה ייתכן דימום לדני או כאב בבטן התחתונה.

סממנים לאחר הבדיקה שבגינם יש להגיע לרופא המטפל או למיון:
• עליית חום ליותר מ37.7 מעלות
• התכווציות תכופות, כאבים חזקים או תחושת צירים
• ירידת מים או הופעת דימום

תוך כמה זמן ניתן לקבל תשובות לבדיקת סיסי שליה

בחלק מהמקרים מתקבלת תשובה ראשונית שאינה וודאית תוך שבוע עד 10 ימים. תשובה ראשונית תקינה אינה מדווחת. לאחר מכן נערכת בדיקה לכרומוזומים ע”י גידול הסיסים בתרבית על מנת לוודא סופית את האבחנה- כך שתשובה סופית לנבדקת תתקבל רק תוך 14-21 ימים.

דילוג לתוכן